"یک بسته سیگار در تبعید" در گالری هوم

"یک بسته سیگار در تبعید" عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی رویا عبدوسی در گالری هوم است.

این نمایشگاه جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۳ تا ۸ بعدازظهر گشایش خواهد یافت و تعداد 9 اثر در ابعاد تقریبی صد در صد و با تکنیک رنگ و روغن به سبک کلاسیک و ترکیب بصری با متن نوشته به نمایش در می آید.

رویا عبدوسی لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارد و فرایند آموزش و پژوهش در متون تخصصی هنر را درکارنامه خود دارد . پژوهش مداری در عرصه هنر او را واداشت تا شروعی دقیق را با پشتوانه مقالات هنر معاصر داشته باشد و از دیدگاهی لطیف و دانش بنیان برخوردار شود .

او در نمایشگاههای متعددی در ترکیه و ایالات متحده آمریکا شرکت داشته و استقبال بی نظیری را در جذب مجموعه داران با سلائق گوناگون بر انگیخته است . گالری هوم مفتخر است که به دلیل درخشش بین المللی این هنرمند با او همکاری میکند و در حیطه بین المللی به نشر و مدیریت مسیر حرفه ای او میپردازد.


دراستیتمنت این نمایشگاه آمده است:

فراق، سرشار از ناتمامی و تنهاییست. فغانی بی صدا که حدّ و مرزی برای تخیّل و شکایت نمی شناسد. این شکایت پیشینه طولانی در پهنه هنر و ادبیات ایران داشته و در آثار «رویا عبدوسی» شکلی معاصر یافته است.
عناصر تصویری گل و مرغ سنّتی ایرانی سمبل راز گویی عاشقانه بوده و انتخاب عناصر تشکیل دهنده طبیعت بی جان فهرستی جدید از رمزگان را برابر مخاطب قرار می دهد.
هنرمند، جستجویی ویژه در فصل مشترک خود و شاعر را آغاز و بار دیگر این تجربه را در خود تکرار می کند؛ به طوریکه حسّ این تجربه در تمامی آثارش به چشم آمده و از آن هنرمند شده است.
جنس نمادهای لطیف و نوع چینش آن چه در مقام کلمه و چه در مقام تصویر با کیفیّتی معاصر از آن هنرمند و شاعر گشته اند و مطلبی جدید را برای خوانش پیش روی مخاطب قرار می دهد.

رویا عبدوسی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدفش از جمع آوری این مجموعه و عنوان نمایشگاه توضیح داد:
نام این نمایشگاه برگرفته از کتاب مجموعه اشعار غلامرضا بروسان با همین نام است، نظر به اینکه شعر معاصر میتواند بازتاب روح زمان معاصر در ظرف روحی شاعر باشد. انتخاب دیوان ساده و بسیار عمیق زنده یاد غلامرضا بروسان با هدف بازنمایی جنس متفاوتی از رمزگان صورت گرفته است .

تفاوت این اشعار با قطعات اشعار هنرمندان دیگر وزن و ارجمندی است که ایشان در ترکیب شعر به الفاظ ساده میدهد و این تا حدی پیش میرود که کلمه را از آن خود میکند و پهنه ای جدید از معنا را برایش تعریف میکند . لطافت و وزن کلمات در قالب مصرع های کوتاه چیره دستی شاعر را در درک عمق احساس و انعکاس آن به شکل متن نشان می دهد . از طرفی فقدان واقعی مولف متن میتواند عرصه ای باشد تا خواننده و هنرمند برداشت های جدیدی را از آن ارائه دهند .

البته این اتفاق به دلیل مرگ شاعر پررنگ تر است، ولی هر متنی پس از به وجود آمدن، ارتباطش با هنرمند خالقش قطع میشود و خوانش های جدیدی را میپذیرد. به تبع آن عرصه تصویر نیز شروع به انتخاب و ایجاز میزند . در نهایت تولید متنی جدید با یک سیر دیالکتیک جدید را باعث میشود .


وی در رابطه با روند تکمیل پروژه بیان کرد:
روند کار بعد از شکل گیری و پردازش ذهنی با عکاسی شروع شد و به تدریج با پیشرفت پروژه ، مفهومی جدی تر و عمیق تر پیدا کرد. مراحل کار حدود یک سال به طول انجامید که البته در فواصل کار به علت شرکت در نمایشگاه های گروهی وقفه های چند روزه و چند هفته ای در کار افتاد.


عبدوسی در پایان افزود:
در اینجا لازم میدانم از شیوه مدیریت و حمایت روحی و معنوی گالری هوم در جهت پرداخت و نظارت حرفه ای و فضا دادن به حس و حال فضای شخصی هنرمند تشکر کنم .


logo-samandehi